Indlæser Begivenheder

« Alle Begivenheder

  • Denne begivenhed er allerede afholdt.

Kladde til en forårstur til Alpene

april 4 - maj 17

Facebook

Dette er en lille kladde til en forårstur rundt i alperne

Jeg overvejer at køre til Hamborg for at køre med toget til Lörrach som ligger på grænsen til Schweiz.

Selve turen bliver på 4-6 dage, lidt efter hvor jeg kan finde de sjove veje og hvor langt turen skal være.

 

Jeg medbringer selvfølgelig udstyr til at brygge kaffe undervejs 🙂

997 Km + turen til og fra banegården i Hamborg ( 2×343 km )

Ialt ca. 1683 km + det løse 🙂

 

Der vil blive opdateret med flere oplysninger så snart ruten er fastlagt, længde på turen, overnatninger osv.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=5mFwlTMPK4I

The Tremola San Gottardo, located in the Canton of Ticino, is the longest road monument in Switzerland and is listed in the inventory of the historic Swiss roads (IVS).[1][2] It connects the municipality of Airolo (1175 m a.s.l.) to the Gotthard Pass (2106 m a.s.l.).

One of the highest paved roads in Europe, located on the left side of the Val Tremola, it was constructed with the opening of the roadway of the Gotthard Pass. In its most important stretch, over a length of four kilometers it climbs a height of 300 meters in 24 hairpin bends.[3]

 

 

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=T-0nP17abwE

San Bernardinopasset (2.066 m.o.h.[5]) (italienskPasso del San Bernardino) er et bjergpas i de schweiziske alper, der forbinder Hinterrhein og Mesolcina (Misox) dale mellem Thusis i kanton Graubünden og Bellinzona i kanton Ticino.

Beliggende i den fjerne østlige del af de vestlige alper, må man ikke forveksle San Bernardino med det store Store Sankt Bernhard pas eller det lille Lille Sankt Bernhard pas begge beliggende i den vestlige del af de vestlige alper. Tillige findes der Berninapasset.

Den øverste del af passet udgør både den italiensk-tyske grænse og vandskellet (dræningsdeling) mellem Po-bassinet og Rhin-bassinet.

Vejens rute i dag er næsten identisk med den i det 19. århundrede, og vejen kaldes stadig “Den Italienske Vej”, som kan tilskrives den økonomiske støtte til SardinienPiemont. San Bernardinopasset er blevet lukket for vinteren siden anden verdenskrigSan Bernardino-tunnelen på 6,6 km blev åbnet i 1967 og giver året rundt adgang til Misox og kantonen Graubünden.[6]

Passet ligger tæt på Splügenpasset.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=_WUibyWl788

Furkapasset (2.429 m.o.h.) er et højt bjergpas i de Schweiziske alper som forbinder byerne Gletsch i kanton Valais med Realp i kanton Uri.[5]

Furka-Oberalp-Bahn gennem Furka Basistunnelen[6] går gennem passet.[7] Et biltog Matterhorn Gotthard Bahn går under passet.[8] Basistunnelen åbnede i 1982[9] og afløste en tunnel i 2.100 meters højde, som var en jernbanetunnel gennem passet færdiggjort i 1916.[10]

Floden Rhône udspringer tæt ved Furkapasset.[5][11] Vejen blev bygget af strategiske militære årsager og var den længste pasvej i Schweiz, da den blev åbnet i 1866.[5] Udgangspunktet for passage af passet er landsbyerne Realp i 1.538 m.o.h. i Urseren-dalen og Gletsch i Obergoms-regionen i 1.759 m.o.h., hvor Grimselpasset også begynder fra.[5]

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=T3yO0_Z528Y

Sustenpasset (2.224[1] m.o.h.) er et bjergpas i Schweiz. Sustenpasset forbinder Reuss-dalen ved foden af Gotthard-massivet med Hasli-dalen i Berner Oberland og landsbyen Wassen i kanton Uri med byen Innertkirchen i kanton Bern.[7]

Fra Innertkirchen går Grimselpasset mod syd.

Det spektakulære Susten vejpas tjener hovedsageligt til turismevej[7] og er derfor et af de sidste til at blive ryddet for sne.[7] Passet forbliver ofte lukket fra begyndelsen af november til juni.[7] Den nuværende vej over passet blev bygget mellem 1938 og 1946.[8][9]

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=rAqhU9PEPmE

Splügenpasset (2.114 m.o.h.[1]) er et bjergpas i Schweiz og Italien. Passet ligger på landegrænsen.[5] Splügenpasset forbinder den schweiziske dal Rheinwald (Graubünden) og den italienske dal Val San Giacomo (Lombardiet).[6]

Passet er opkaldt efter landsbyen Splügen, der ligger i dalen ved den nordlige side.[6] Passet er let at nå fra nordsiden, som har en konstant stigning over omtrent 650 højdemeter fra Splügen og op til passets højeste punkt.[7] Fra sydsiden er højdeforskellen mellem Chiavenna, som ligger 30 km syd for, og passets højeste punkt 1.780 højdemeter.[8]

Passet ligger tæt på San Bernardinopasset.

 

 

 

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=PnpjC4gnzG0

Stelviopasset eller Stilfser Joch er et bjergpas i Ortlermassivet i Nord-Italien. Det er med 2.757[1] meter over havet Alpernes andet højeste vejpas (efter Col de l’Iseran i Frankrig på 2.764 m.o.h.). Passet forbinder Vinschgau i Sydtyrol med Bormio i Lombardiet, og ligger i Nationalpark Stelvio.[3] Passet er opkaldt efter landsbyen Stilfs, som ligger nordøst for passet.[kilde mangler] Passets italienske betegnelse er Passo dello Stelvio. Passet er vinterlukket fra november til maj.[4] Det næsthøjeste pas i Italien er Passo Gavia.

Vejen over Stelviopasset blev bygget mellem 1820 og 1825.[5][6] Lombardiet var i Wienerkongressen 1814 blevet lagt til Østrig-Ungarn, som dermed havde brug for en hurtig vejforbindelse til området.

Den lange østopkørsel fra byen Prato allo Stelvio består af 48 nummererede hårnålesving.[7][8] Stigningen begynder i 915 m.o.h.[9]

Opkørslen fra byen Bormio har 40 hårnålesving.[10] Stigningen begynder i 1.225 m.o.h.[9] På vejen op fra Bormio passeres Umbrailpasset i 2.502 m.o.h.[10]

 

 

 

Facebook

Detaljer

Start:
april 4
Slut:
maj 17

Sted

Schweiz

1 thought on “Kladde til en forårstur til Alpene

  1. Ser spændende ud. Har aldrig været der. Men det er lige den alpetur jeg har længtes efter at køre.
    4 – 5 dage? Kro eller telt? Anslået pris? Mvh.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *