Forårstur til Sicilien – 2024

I år går forårsturen til Sicilien og det eneste, som vi har planlagt hjemmefra er bookinger af færgebilletter fra Napoli til Palermo og retur 6 dage senere.

Herunder ses den rute, som Google Maps foreslår, men vi tager som sagt færgen fra Napoli til Palermo de fremfor at køre hele vejen.

Google Maps forslag

Fredag 22. marts

Desværre var det ikke muligt at tage biltog fra Hamborg til Innsbruck, så vi må se, hvor langt vi når idag.
Målet for i år er Sicilien, selvom vi i løbet af vinteren måtte erfare, at biltoget fra Hamborg Altona til Innsbruck ikke kører på nuværende tidspunkt, så vi skal selv køre hele vejen.
Idag blev en af de dage, som jeg kalder transport etaper, for vi kører primært på motorvejen for at komme langt fremad og ned til de lunere temperaturer..
Idag blev det til 775 km fra min indkørsel og til Gasthof Rhönperle, der ligger imellem Fulda og Bad Brückenau…
Grundet uheld eller lignende på motorvejen, så kom vi på omkørsel i skønne omgivelser imellem Göttingen og Kassel, da vi blev ledt ud til Hann. Münden på flotte og snoede veje, som helt sikkert er et besøg værd…
Vi kom godt 100 km længere end jeg havde forventet, men det betyder blot, at vi er 100 km nærmere den italienske grænse, som vi nok krydser imorgen, men det må tiden vise, og I kan læse om det imorgen..


Målet for i år er Sicilien, selvom vi i løbet af vinteren måtte erfare, at biltoget fra Hamborg Altona til Innsbruck ikke kører på nuværende tidspunkt, så vi skal selv køre hele vejen.
Idag blev en af de dage, som jeg kalder transport etaper, for vi kører primært på motorvejen for at komme langt fremad og ned til de lunere temperaturer..
Idag blev det til 775 km fra min indkørsel og til Gasthof Rhönperle, der ligger imellem Fulda og Bad Brückenau…
Grundet uheld eller lignende på motorvejen, så kom vi på omkørsel i skønne omgivelser imellem Göttingen og Kassel, da vi blev ledt ud til Hann. Münden på flotte og snoede veje, som helt sikkert er et besøg værd…
Vi kom godt 100 km længere end jeg havde forventet, men det betyder blot, at vi er 100 km nærmere den italienske grænse, som vi nok krydser imorgen, men det må tiden vise, og I kan læse om det imorgen..

Lørdag 22. marts


Dagens tema har været omkørsel og køkørsel….
Vi startede ud med lidt sne fnug fra himlen og 4 graders varme, så det var fuld påklædning i dag og varme i håndtagene, og billeder er taget ved morgenbordet..
Jeg har lidt udfordringer med den ene lås på min sidetasker, så første stop var ved Polo i Würzburg for at se, om de kunne hjælpe mig, når nu alle Louis butikker på vejen ikke havde noget liggende på lager ifølge deres hjemmeside…
Det betød den første lille omkørsel i forhold til den direkte rute mod Bolzano…
Desværre var det en bestillingsvare, så Polo kunne ikke hjælpe mig, så jeg håber, at låsen klarer resten af turen.
Herfra satte vi nålen i Bolzano og efter 3-4 køer, som skyldes trafikuheld, så prøvede vi at tage den rute, som GPS foreslog, da vi kunne spare 17 minutter også fulgte vi den et stykke tid inden vi fandt ud af, at det betød 75 km ekstra kørsel, men vi ville jo spare tid, så vi var optimistiske…
På et stop bookede vi en Gasthof lidt udenfor Bolzano, og det så ud til, at vi ville være fremme omkring kl 17, og med lidt pause, så ville vi være fremme i okay tid.
Kort efter ramte vi den første af mange køer, så tidsrammen blev skubbet.
Vi fik en fantastisk smuk tur over Brenner passet i tørvejr og et par graders varme… Jeg fortryder lidt, at jeg ikke fik sat action kamera til at optage, men det kom jeg fra i min iver efter at nå frem inden det blev alt for mørkt…
Vi nåede frem i tusmørke, og Gasthof ligger op på en bjergside, så der skal nok tages gode billeder imorgen, for i mørke kunne vi ikke gengive noget…
Efter en god pizza 🍕 her på Gasthof Faust, så går vi til ro velvidende, at vi kører kortere imorgen og tager på kulturel oplevelse, som del af turen imorgen…
Den kulturelle oplevelse hører I om imorgen

Udsigten fra morgenstunden
Faust pizza fra Gasthof Faust

Søndag 23. marts

Dagens tema var solskin og forår…
Vi startede ud med 4 graders varme og solskin samt fuglesang…
Derfra steg temperaturen støt det meste af dagen og solen skinnede og man kunne mærke forårets komme, for der kom flere og flere motorcykler på vejene…
Der var dog en kort byge imellem et par tunneller, men ikke mere end kevlar bukser blev testet og de bestod…
Vi fik blandt andet hilst på italiensk par, der var afsted på deres Suzuki V-Strom, og de ville besøge Ferrari museet i Modena, som vi besøgte sidste år, og de var glade for det skønne solskinsvejr og vind i håret…
Dagens kulturelle oplevelse var besøg Ducati museum i Bologna, og det var et fint lille museum med en del maskiner udstillet, men jeg havde nok forventet lidt mere for mine 18€ i entre, men det var hyggeligt, og som man kan se fik vi taget en del billeder…
En lille service oplysning er, at man skal parkere udenfor porten medmindre man skal have sin Ducati serviceret, som de gjorde på et service værksted lige ved siden af.
Så vores Hondaer måtte vente på, at vi kom retur.
Vi fortsatte videre mod syd, og vi fandt fint hotel med morgenmad ved Ovieto, så vi er lidt tættere på færgen, som vi skal have fra Napoli imorgen aften…
Inden da tager vi endnu en kulturel oplevelse lidt syd for Napoli, og det kommer der lidt om imorgen…

Mandag 24. Marts

Idag kom vi til færgehavnen i Napoli, hvorfra vi tager færgen til Palermo, Sicilien i nat…
Inden da tog vi lidt kultur i form af et besøg i Pompei, hvor vi så en hel del af de ruiner, som var gravet frem under lava og aske….
Helt sikkert et besøg værd, men man bør nok have læst lidt mere op på historien end vi havde inden afgang…
Inden da blev det til skønt solskinsvejr og kun lidt kø omkring Napoli, og ved Rom kunne vi se lange køer i modsat retning, så det håber vi, at vi undgår på hjemvejen….
Efter besøg i Pompei tog vi lidt spændende bykørsel mod Napoli, men vores rutine og samarbejde gik fantastisk…
Indtjekning ved færgen var rent kaos, og det var kun mit røde ansigt, som fik lidt assistance fra et par stewarder, der lod os køre alternativ vej ind til check in…
Lige nu afventer vi pålæsning, også må vi finde en kahyt inden drømmeland kalder på os ..
Forventet ankomst er 06.45, og det må vi så se, om de kan overholde…

Tirsdag 25. marts


Endelig ankommet til Sicilien…
Omkring kl 06.00 imorges fik vi en venlig reminder om, at kahytten skulle rømmes, og det passede fint med vores planlægning, da vi var vågnet kl 05.30…
Vi fik en god kop cappuccino og en chokolade croissant på færgen, også blev dækket åbnet kl 06.45.
Helt efter planen…
Det gik fint med at komme fra borde, og vi kørte i retning mod udkigspunkt i Erice på øens nordvestlige hjørne, da vi kører mod uret rundt på Sicilien.
Under kort pause hjalp vi lastbilchauffør med at surre hans pressening, da det blæste en god vind.
Et par kilometer oppe af snoet vej mod udkigspunkt begyndte det at regne, og da der ikke var udsigt til bedre vejr og blot tåge på toppen, så søgte vi mod havnen i Trapani og ud til kysten, hvor vi fik lidt tørvejr..
Herfra tog vi miljørigtige veje på GPS mod Valley of the Temples, som er lidt græske templer i nærheden af Agrigento på den sydlige del af øen, for vi havde booket et par overnatninger i Canicatti 30 km fra kysten, da vi har planer om en tur i Parco delle Mardonie imorgen på en lille rundtur og retur hertil uden al oppakning..
Det var fortsat meget tåget, så vi tog kun et par billeder på afstand inden vi søgte mod hotellet, som vil sørge for aftensmad til os kl 20.00…
Desværre en dag med masse af tåge men sjove og udfordrende veje med spændende asfalt…
Imorgen venter rundtur i Parco delle Mardonie, hvis vejret er godt…ellers holder vi os i tørvejr på den sydlige del af Sicilien…

Onsdag 26. marts

Idag blev en hyggedag med omkring 200 km på mindre og helt små veje syd for Canicatti, hvor vi overnattede og tog et par nætter..
Først satte vi nålen i Cascata di Demetra e Kore, som skulle være et vandfald ved siden af en ensporet snoet vej, så det ville give lidt sving, små veje og udfordringer, hvilket vi var klar på idag…
Det var også her, at vi oplevede turens gedesti, som der er optaget lidt video af, og tiden må vise, om den tåler dagens lys…
Vejret var fantastisk idag, og ved første pitstop var det af med lidt tøj og åbning af luftgennemstrømning, da temperaturen var steget til 26 grader.
Vi fandt ikke vandfald, så vi håbede at være lidt heldigere med U.S. 82nd Airborne Division Monument, der lå meget diskret små 26 km ude af rute SS115 fra Gela, og vi måtte vende rundt et par gange, men vi fik set mindeplade og lidt bunkers, men det var ikke noget, der var skiltet med, og det er der nok en årsag til, da Italien var mod de allierede…
Her kom vi op på 29 grader og lidt solskin, så vi søgte ned mod vandet ved Gela, og her blev vi blæst igennem af kold vind fra havet, mens vi fik lidt sen frokost, og her var noget tåget og blot 20 grader..
Efter frokost ville vi besøge domkirken i Gela, men vi kunne ikke finde en åben indgang, så den var nok lukket for at forberede til langfredag…
Herfra kørte vi til fyrtårnet i Licata, hvor vi fik en god kop medbragt Nescafe inden vi vendte snuden hjemad mod hotellet i Canicatti, og vi gjorde kort stop ved supermarked, så vi havde væske til i aften og morgendagens rute, som går mod det sydøstlige hjørne af øen, men det kommer der mere om imorgen

Torsdag 28. marts

Idag skete en af de ting, som helst ikke skal ske på en mc tur. Jeg blev ramt af en bakkende lidt uhumsk billist idag, mens jeg holdte og ventede på min medrejsende lige skulle have ændret lidt på GPS, så vi havde samme indstillinger…
Hurtigt kom er par af hans kumpaner springende og de gjorde alt for at få mig hurtigt på benene og rejst Helena op og sikrede sig, at alt var okay.
Jeg valgte ikke at gøre mere i situationen og undlod at inddrage politi og den slags. På den næste tank fik vi en is og jeg kunne konstatere, at sidetasker havde fået lidt skrammer, så der skal købes lidt affaldsposer, så tingene deri kan holdes tørre, for vi kan sagtens fortsætte turen.
Det skete under 20 km fra hotellet….
Når det er sagt, så kan jeg fortælle, at vi inden da i strålende solskin fik oplevet en masse skønne og snoede veje, hvor vi idag kunne se mere end 100m fra vejen og fik set nogle fantastiske landskaber…
Vi kørte mod Gela, også fulgte vi nærmest strandvejen hele vejen rundt ude ved kysten…
Vi så også er fyrtårn ved Portopalo kaldet Faro Marina Militare på Google, og det var vist militært område, men vi nåede et af de østligste punkter mod syd.
Alt dette skete inden Helena og jeg fik lidt ridser i lakken og blev lidt rystet.
Men jeg gjorde det vigtigste, og det var at sikre, at alt var okay på mig, derefter Helena, også rejste vi os og kørte videre kort efter…
Imorgen er udset til hviledag, og det bliver nok højest til lidt kørsel i eller omkring Siracusa, hvor vi bor nu, men det må morgendagens historie fortælle mere om ..
Nu skal der tages et bad, også skal der findes en god pizza 🍕

Fredag 29. marts

Idag tog vi en rolig og afslappende dag, hvor det ikke blev til mere end 35,7 km på motorcykel, for vi ville se og opleve lidt af Siracusa.
Vi startede ud med at køre mod et tidligere fyrtårn ( Faro di Capo Murro di Porco), der ligge lidt syd for Siracusa på en lille Tange, så man skulle ud af lidt små veje uden nummer for at komme på det mest østlige punkt på Sicilien.
Det gik ganske fint og det var godt med lidt kølig vind i de 25 grader..
Herfra kørte vi 400m, for vi ville finde ( https://maps.app.goo.gl/Zn6azCwHxnDrkQZu8 ), som er en elefant formet klippe ud i vandet.
Det holdt lidt hårdt at klatre derud over lavaklipper og sten, men vi fik den set, så afsæt en 30-45 minutter og god tålmodighed, hvis det skal opleves…drone billeder vil nok være bedre end mine…
Herfra kørte vi ind i centrum og via diverse gågader, som turister og biler delte, så kom vi til Castello Maniace, der er en borg med flot udsigt, og der var naturligvis parkering for motorcykler lige ved indgangen…det ses ofte i Italien og Frankrig..
Vi fik besøgt et par souvenir butikker, så vi kunne få klistermærker til motorcykler og derefter fik vi en dejlig frokost med en masse turister…
Nu tager vi en slapper i eftermiddag, så vi er klar til Etna imorgen… Desværre drillede tåge, så vi har ikke fået Etna med som baggrund endnu…
Men vi satser på at komme lidt ud i nærheden af Etna imorgen på vores vej nordpå langs den østlige kystlinje..

Lørdag 30. marts

Dagens tema var Etna og et par bjergveje omkring vulkanen…
Vi startede ud i fine temperaturer fra Siracusa, men det var lidt tåget og diset, da vi kom ud af byen og bevægede os op af den østlige kystlinje, så det var en sløret Etna, at vi kunne se, da vi rundede Catania, men vi var fast besluttede på at få set den røde bænk (BIG BENCH – Panchina Gigante #200 Linguaglossa), som ligger på via Mareneve, der snor sig ind imellem Milo og Linguagossa, og det var et sandt paradis for motorcykler, for det var virkelig mange af dem, og de kom hurtigt forbi os og stejlede lidt på de lange stykker, mens vi nød landskabet og kunne mærke den kolde vind. Vi tog ruten fra Milo mod Linguagossa, og der var lunest på den første del mod bænken, også kørte vi igennem skyer på den anden side af bænken.
Vi fik taget en del billeder af bænken og hjalp andre motorcyklister med deres gruppebilleder…
Herfra kørte vi helt ud mod kysten ved Giardini Naxos og fulgte kysten forbi Taormina… Vi fik ikke taget så mange billeder idag, for der var ikke åbnet op for de betalende parkeringspladser, hvor de gode udsigter var, så jeg satser meget på at dagens video har fanget lidt af det.
Vores overnatningssted er ved Ganzirri søen, der ligger nord for Messina, da vi fandt B&B med parkering i videoovervåget gård bag gitterport, da vi ikke ville tage nogen chancer den sidste nat på Sicilien, og da der lå mange restauranter her, så valgte vi stedet her..
Men aftensmad kan først spises efter kl 19.00, for før åbner de ikke her…
Imorgen går det langs den nordlige kyst mod færgehavnen i Palermo, og med udsigt til 28-29 grader, så skal solcremen testes…

Søndag 31. marts


Så kom den sidste dag på Sicilien, hvor vi kørte fra B&B til færgehavnen i Palermo…
Skiltning og anvisninger er en mangelvare hernede, så vi rundede lige havneområdet et par gange, før vi fandt hen til det sted, hvor vi skal foretage check in, for jeg har det jo bedst med at være der lidt før, og der er de ikke vant til hernede…
Der gik cirka 15-20 minutter før personalet kom, og nu må vi se, hvornår de lader os komme ombord, men færgen er sat til at sejle omkring kl 20.15…
Vi startede dagen med at runde Pilone di Torre Faro i det nordøstlige hjørne, og der var høje bølger og godt gang i vinden, så jeg var lidt spændt på nattens sejlads, da jeg ikke er en søulk…
Herfra fulgte vi den nordlige kyst, og de første 70 km var i hård sidevind med trælse vindstød, så der blev holdt fast i styret, men det stilnede af efter San Giorgio, og det satte vi pris på, men så kom varmen og 30-33 grader, så tunnellerne blev nydt på titel mod Cefalu på motorvejen, da man kølede lidt ned her.
Vi fik frokost i Cefalu på en af de få steder, som havde åbent denne påske søndag, for alle tankstationer havde kun betaling via betalingsstander idag, hvis de var åbne…
Fra Cefalu fulgte vi rute SS113 mod Palermo med dens hyggelige ture igennem diverse byer og brostensgader og havde blot lille afstikker til Capo Zafferano, da vi ville helt ud til kysten…
Vi håber på aftensmad ombord på skibet, ellers må vi sulte til imorgen tidlig, når vi rammer Napoli, også må tiden vise, hvor meget af Italien, der er lukket ned der…
Lige nu ser vi frem til at få vasket sveden af os inden natten kalder…

Mandag 1. april


Efter 751 km i sadlen er vi kommet frem til vores overnatningssted i Affi, der ligger op ad motorvejen tæt ved Gardasøen…
Så det bliver en kort opdatering idag…
Hvis vi havde vist, at det skulle tage 2,5 timers kø kørsel at komme rundt om Firenze, så havde vi nok booket en overnatning noget sydligere, men det var der ikke udsigt til, da vi nød vores frokost i fint vejr og i sommer køretøj…
Kort efter måtte vi krybe i regntøjet og det regnede det meste af kø kørslen…
Heldigvis stoppede det 80 km fra overnatningsstedet, så vi kunne få det tørret og taget af på tankstation små 30 km før dagens mål..
Den megen kø kørsel gjorde, at det var et par trætte mc, der blev parkeret i hotellets underjordiske garage, så de kunne stå godt og trygt..
En fordel ved at nå her til ligger i, at vi kan sove lidt yog planlægge at krydse Brenner passet omkring kl 11-12 hvor temperaturen er nået i plus, og hvor det skulle holde tørvejr…men det må vi erfare imorgen…

Tirsdag 2. april

Vi startede morgenen med et 4-5 stjernet morgenbuffet, så vi måtte rundt 2-3 gange for at bestemme os, og jeg fik scrambled eggs og dejlig lunet skinke Sam et par fantastiske kopper kaffe.
Vores motorcykler havde sovet godt i den underjordiske garage… Alt tyder på luksus, men det var et slidt kongres hotel, men der var rent og pænt..
Vi startede dagen med at pakke os godt ind, da vi skulle over Brenner passet i dag, og vi havde udset lidt tørvejr omkring kl 11-12, og det holdt stik.
Jeg havde også fået monteret action kamera i håbet om at genopleve det hvide snelandskab, som vi frysende kørte igennem på vej ned mod Sicilien.
Alt sneen var væk og det var helt grønt og de så lidt til vinstokkene, så den oplevelse fik vi ikke med på video.
Da vi fik en kop kaffe midt i Brenner passet i solskin bestilte vi overnatning ved Linden, der ligger på højde med Nürnberg ca 130 km nord for Ulm på “7”‘eren, som vi tog fra start af ved den østrigske grænse, og her kunne vi se, at der var 960,5 km til den danske grænse..
Vi tog med landevej 179 over Fern pass I Østrig i fint solskinsvejr, men der var en del kø kørsel, så det tog lidt længere end vanligt, men heldigvis holdte vi ikke i den 7 km lange kø den anden vej….
Efter et par korte regnbyger kom vi frem i fint solskinsvejr til overnatningsstedet, og jeg var lige en tur i Netto efter lidt aftensmad, da kokken på Gasthof havde en fridag ovenpå påsken, også fik Helena lov til at overnatte i en garage, hvis det nu skulle regne i nat eller imorgen tidlig…
Tiden må vise, hvor langt vi når imorgen, men det bliver nok ikke helt hjem, og regntøjet skal vist frem….

Onsdag 3. april

Dagens tema har været Thyco Brahes dag…
Jeg startede dagen ud med at snuble og tabe hjelm, så kommunikationen gik i udu, men resten af hjelmen skal nok klare hjemturen uden gode anvisninger fra min medrejsende, som idag fik en fantastisk service ved http://www.motorrad-kreiselmeyer.de/ , der fik skaffet et nyt bagdæk, da det gamle punkterede tæt ved vores overnatningssted igår, og det hele blev klaret indenfor 7 timer efter opringning til dem..
Det kalder jeg en fantastisk service…
Så vi kom ikke meget længere idag, men vi fik set lidt af Feuchwangen, mens vi ventede…
Nu vil vi gå over og nyde krofatters aftensmad..
Vi fik også dejlig is og kaffe på en af de lokale cafeer.
Imorgen prøver vi igen at komme nordpå, også starter vi iført regntøj i håbet om, at det ikke bliver nødvendigt hele dagen, men mere om det imorgen…

Jeg glemte lige at give et fif…
Hvis I skal have hjælp af vejhjælp i udlandet med SOS, så kig selv lige efter mc værksteder i nærheden eller tal med andre mc gutter, så I ikke bliver afleveret ved bil værksted i første omgang…. Heldigvis fik vi ved hjælp af Google Maps og en lokal mc gut sporet os ind på det omtalte værksted, også fik vi en ekstra service fra SOS, som sørgede for endnu en bugseringsvogn, da værkstedet kunne lave dæk idag, men da havde jeg talt med værkstedet inden, og her ville de garantere, at dæk var hjemme imorgen, også ville de arbejde på hurtigere løsning, og det gjorde de jo..
Blot et lille fif ..

Torsdag 4. april

Dagens tema har været hjemtransport, og trods en masse regn, så lykkedes det at køre de 907,5 km hjem fra Linden i et stræk, og hele “7”eren er gennemført igennem Tyskland fra den østrigske til den danske grænse..
Der har ikke været tid lange pauser, og vi lavede en turnus, hvor vi ved hvert andet stop tankede motorcyklerne og ved det modsatte stop fik vi kaffe og lidt til ganen…
Det har været en rigtig god, spændende, udfordrende, inspirerende og interessant tur i 14 dage, som har givet en masse gode minder under de 6.067,3 km som turen blev på..
Forhåbentlig har det været interessant at følge, også håber jeg, at mange af jer kommer ud og får tilsvarende oplevelser…
Næste tur bliver en 5 dages tur til Berlin i maj, og der kommer nok også lidt opdateringer til den tid, også må tiden vise, hvad sommeren bringer, men lige nu skal der bruges nogle dage på at sunde sig og få oplevelserne til at bundfælde sig..

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Please reload

Please Wait